2024. január 1-jével hatalmas változások léptek érvénybe Romániában a 296/2023-es törvény és a 115/2023-as sürgősségi kormányrendelet hatályba lépésével. Ezek a rendelkezések számos területet érintenek, de a legjelentősebb változások között kiemelkedik a RO e-Factura rendszer kötelezővé tétele, amely minden vállalkozót érint.

A RO e-Factura rendszer bevezetése azt jelenti, hogy Romániában minden vállalkozásnak elektronikus számlázási rendszert kell alkalmaznia. Ez az intézkedés elősegíti az adminisztráció egyszerűsítését és a pénzügyi tranzakciók átláthatóságát. Azonban ez csak egyike a 2024-es évben bevezetett változásoknak.
A vállalkozásokat érintő adótörvény változások szempontjából az éves forgalom alapján új adókulcsokat vezettek be. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek éves forgalma meghaladja az 50 millió eurót, minimum 1%-os adókulcsot kell alkalmazniuk. A bankoknak pedig 2024 és 2025-ben 2% adót kell fizetniük éves forgalmukra számítva, majd 2026-ban ez az adó 1%-ra csökken.
A mikróvállalkozások számára is módosítások történtek. Azok a vállalkozások, amelyek éves jövedelme meghaladja a 60.000 EUR-t, vagy bizonyos CAEN-kódokban tevékenykednek (szoftverfejlesztés, HORECA, jogi tevékenységek, egészségügy + fogászat), 3% adót kell fizetniük. Amelyek nem haladják meg ezt a szintet, 1%-os adót kell fizetniük az állam felé.
Az étkezési jegyek értéke 2024-től 40 RON-ra nő, azonban be lett vezetve egy 10%-os adókulcsot. A vakációs jegyek értéke 1600 RON-ra nőtt.
Az egyéni vállalkozók TB-je idén leírható költségnek számít, valamint a plafonok, ami szerint számolódnak 6 és 60 minimálbér között mozognak.
A jövedéki adók is változtak 2024-től, bevezették a melegített dohánytermékekre a jövedéki adót, és emelték a jövedéki adók nagy részét. Az ÁFA-kulcsok is módosultak: a sportlétesítmények használatának, személyek szállításának turisztikai célokból, bizonyos biotermékek esetében az ÁFA kulcs 5%-ról 19%-ra nőtt; első lakás vásárlása, fotóvoltaikus rendszerek és magas hatékonyságú fűtésrendszerek vásárlása, valamint sport és kulturális rendezvények, piacokra és vásárok belépője és egyes biotermékek esetén a 5% ÁFA-kulcs 9%-ra nőtt. Az alkoholmentes sör és a 10% több hozzáadott cukrot tartalmazó termékek (kivéve kalács és keksz) ÁFA kulcsa 9%-ról 19%-ra emelkedett.
A fenti változások részleteit megtalálhatják a 296/2023-as törvényben és a 115/2023-as sürgősségi kormányrendeletben. Az idei év igencsak izgalmasnak ígérkezik a vállalkozók és adózók számára, akiknek érdemes figyelemmel kísérniük az új rendelkezéseket és idomulniuk az új szabályokhoz.